Åter till hemsidan

Åter till delöversikt

 

 Skandinaviska emigranters strapatser på 1870-talet

 

En novemberdag år 1871 lämnade ett segelfartyg Oslos hamn. Skeppets namn var ENGLAND och ombord fanns 78 passagerare. Ett trettital av dem tvingades sitta uppe på däck utan något som helst skydd i storm och snöslask under två fruktansvärda dygn. Vad fick dem att utsätta sig för detta? Jo, på andra sidan jordklotet hade en man vid namn Julius Vogel storvulna planer på att göra en modern stat av en av Englands kolonier, Nya Zeeland. Han såg framför sig landet genomkorsat av järn- och körvägar, regnskogen röjd och ersatt av bördiga fält och betesmarker och prydliga städer byggda på lämpliga avstånd ifrån varandra.

  Knappt hade det senaste inbördeskriget mellan urinnevånarna (maoris) och europeerna   (pakehas) avslutats förrän Vogel, som var finansminister i landet, skissade upp ett förslag om att bygga väg mellan Hawkes Bay och Masterton. Masterton var den tidens sista utpost norr om Wellington. Hawkes Bayområdet var redan en etablerad jordbruksbyggd på ostkusten av Nordön men stod utan landförbindelse med huvudstaden.  Hindret var den ogenomträngliga "Seventy Mile Bush" ( man gissade att den var 70 miles lång ) som bara några maorier och en och annan vit äventyrare tagit sig igenom.

  Vogel hade hört talas om en grupp danskar som redan år 1866 med framgång röjt land och byggt upp farmer i skogen norr om Palmerston. Detta gav honom idén att "importera" skandinaver och koloniseringsagenter från London skickades till Sverige, Norge och Danmark.

  Det är nu våra blåfrusna resenärer på ENGLAND kommer in i bilden.  Fartyget var inte färdigutrustat när det seglade från Norge så det fanns inte tillräckligt med platser under däck. Ägarna hade hoppats på milt väder denna första sträcka men skeppet drabbades av både snöstorm, regn och hagel. Där satt alltså en stor del av passagerarna oskyddade på däck hela vägen till London.

  De flesta emigranterna var arbetare eller affärsmän. Familjer hade fått företräde eftersom det ansågs vara större risk att ogifta skulle hoppa av koloniseringsprojektet och skaffa sig jobb i något redan etablerat samhälle. Få hade någon som helst kunskap i Engelska och det gjorde dem till lätta byten för bedragare. De familjer som hade betalat resan i förväg skulle få 40 acres (= 16,4 Ha) mark gratis. De hade fått värdehandlingar som visade deras rätt till detta privilegium.

  Resan kostade 7 pund per vuxen och 5 pund för de tre första barnen ( om någon dog under resan behövde familjen "bara" betala halva biljetten för den personen).

  I Londons hamn kom en man ombord på fartyget, slog sig i slang med ett par svenska familjer och utgav sig för att vara ombud för Nya Zeelands regering. Han bad att få deras markhandlingar i utbyte mot "land certificate ", som han sa. Svenskarna lämnade godtroget ifrån sig sina papper och fick i utbyte något som senare skulle visa sig vara menyn på ett Londonhotell....

  I London iordningställdes utrymmena under däck, fler passagerare kom ombord och den 8 december lämnade fartyget England. Strax efter avfärden bröt mässling ut. Skeppsläkaren var en okunnig man som ständigt var berusad och till ingen nytta för patienterna.  Alltför många klarade inte av sjukdomen och den ena familjen efter den andra fick se någon av sina kära sänkas i havet. Efter Godahoppsudden fick stormar skeppet att driva så långt söder ut att man mötte isberg. Halva besättningen låg sjuk och passagerarna beordades hjälpa till med arbete och spaning. Vågor slog in över däck och nere i passagerarkojerna låg febriga människor i kalla, våta kojer.  Dödssiffrorna steg. Ett barn föddes...

  Den 9 Mars 1872 var färden äntligen slut och ENGLAND gled in i Port Nicholson, naturhamnen vid Wellington.  Nu hade fartyget drabbats av ytterligare ett utbrott av sjukdom och eftersom kaptenen misstänkte att det rörde sig om smittkoppor så lät han hissa gul flagg. Två personer hade redan dött och dagen efter man ankrat dog den lille pojken som fötts under resan. Smittkopps-larmet utlöste en febril aktivitet hos stadens livrädda styrelsemän och i en hast uppfördes en karantänstation på Somes Island, en liten obebodd ö mitt i viken. Här inkvarterades nu de överlevande från den otursförföljda båten och fick till sin bedrövelse se stora delar av sina oumbärliga tillhörigheter brännas på stranden.  Allt för att förhindra spridningen av de förhatliga kopporna.

  Invånarna på Somes Island repade sig emellertid snabbt under sin ofrivilliga semester.  Skoj och glamm började höras ibland buskarna, romanser spirade och ännu en liten pojke föddes. Marie och Peter Larsens son döptes till Hans Anton Bush Somes till minne av sin födelseplats och han blev med tiden en framgångsrik jordbrukare i familjens nya hemland.

 

Efter en tid avskrevs smittkoppsteorin som felaktig och Somes Islandborna fick flytta in i baracker i Wellington. Den 8:de april vandrade en förtrupp på tretton man till fots mot det område man reserverat för de nya kolonisterna.  Eftersom ingenting var förberett för bosättning skulle männen bygga upp ett tillfälligt läger i närheten av de framtida bosättningarna. Vandringens andra natt campade de innanför palissaden som byggts till skydd för innevånarna i staden Masterton 100 km nordost om Wellington. Det befolkningen skulle skyddas mot var maorierna som höll till ute i skogen och kikade på de konstiga främlingarna som talade ett ännu obegripligare språk än engelsmännen. Ya, ya, kallade de nykomlingarna för ja, ja, hördes de säga i ett kör när de hämtade vatten i en bäck strax utanför palissaden.

  Efter Masterton fanns bara en smal stig att följa 16 km över den steniga Opakiplatån.  Ruamahangafloden  fick de vada över. Där platån övergick i skogsklädda berg byggde männen några enkla baracker för familjerna att bo i medan de tog itu med "sjuttimila skogen".  Nu väntade de ivrigt på sina anhöriga som var på väg upp.  Kvinnor och småbarn åkte, tillsammans med det lilla bagage som överlevt den nitiska smittbekämpningen, i vagnar dragna av hästar.  De äldre pojkarna och männen gick till fots. Inte blev väl de efterlängtade hustrurna så särskilt lyckliga när de fick se längorna av brädor och segelduk som skulle bli deras hem under obestämd tid. Men de hade ingen tid att förlora.  Det blev till att gråta en skvätt över eländet, kavla upp ärmarna och genast ta itu med hushållet. När nu husmödrarna skulle packa upp sitt lilla, men dock, bohag uppdagades att inte ens allt kvarvarande bagage hade kommit med upp till lägret. Det hade av misstag skickats till Plymouth och återfanns aldrig. Många familjer hade inte ens filtar för att skydda sig mot den råa kylan under nätterna. Man fick klara sig så gott man kunde genom att solidariskt dela på de gemensamma resurserna.

  Några dagar efter familjernas ankomst till lägret fick de besök av Honour William Gisborne, Minister of Publik Works. Han gjorde sitt bästa för att muntra upp nybyggarna med komplimanger och genom att hurtigt påpeka vilka storartade möjligheter som stod öppna för dem.  En klen tröst så här i början. Gisborne berättade nämligen att visserligen var ett område på 4000 acres avsatt för den nya kolonisationen, som skulle kallas Mauriceville, men marken hade ännu inte blivit utstakad och uppmätt i lotter så det var omöjligt för nybyggarna att installera sig på sin egen mark ännu på "ett bra tag".

  Det var inte mycket av verkligheten som stämde med beskrivningen våra vänner hade fått av koloniseringsagenterna när de värvades.  Då hade de fått höra att de skulle komma till ett färdigplanerat landområde och kunna  ta sina jordlotter i besittning genast. I själva verket fick de nu göra all grovplanering själva.  Samtidigt förväntades de arbeta på det stora lands- och järnvägsbygget som ju var det egentliga skälet till att de lockats hit.

  De allra flesta familjerna hade inte kunnat skrapa ihop biljettpengar före avresan utan fick i stället nu ta lån till markköpet.  Ett pund per acre (1 acre = 40,5 ar = 4050 kvm) fick de betala och varje familj krävdes dessutom på 35 pund för att täcka kostnader för frakten upp till lägret, nödvändiga redskap för vägarbetet och lantmäteriavgifter.  Kostnader som männen genast fick börja betala av på med sin vägarbetarlön på 6 shilling per dag. Den lönen skulle också räcka till inköp av mat och allt annat familjen behövde så här i början.

  Lands- och järnvägen löpte parallellt och följde gamla maoristigar och så småningom kom vägarbetsplatsen att ligga så djupt in i skogen att det blev för långt för männen att återvända hem varje kväll. Då övernattade de i skogen i fortsättningen och kom hem bara under veckosluten.

 

Efter hand lyckades man göra lägret mer beboeligt. Nya större baracker kom till.  De stora familjerna fick lite mer rum och man kunde ta emot fler nybyggare. En dag anlände en glasmästare från Köpenhamn med sin familj för att slå sig ned i Mauriceville men när han fick se de oljade kalikådukar som skulle föreställa fönster blev han så förskräckt att han vägrade stanna och genast reste tillbaks till Masterton.

  Den 15 september 1872 ankrade två skepp HOVDING och BALLARAT utanför staden Napier i Hawkes bay med en last nya skandinaver som kom att grunda de mer kända städerna Dannevirke och Norsewood i norra änden av "sjuttimila-skogen".  De engagerades i vägbygget norrifrån och snart fick lägret i Mauriceville besök av sina landsmän som berättade att de gått igenom om möjligt ännu värre strapatser än Mauricevilleborna.

  Lägret kom att bli permanent för en lång tid framöver. Efter ett år hade det vuxit ut till en hel by och flera omgångar immigranter hade kommit till. Det blev stora problem med barnen som sprang omkring och gjorde rackartyg i brist på annan sysselsättning. Inte heller hade de någon möjlighet att lära sig engelska eftersom de allra flesta i omgivningen talade "skandinaviska" (danskan dominerade).  När en dag ett par smågrabbar lekte med eld och lyckades ställa till en eldsvåda som gjorde flera familjer hemlösa var saken klar.

 - Vi måste ha en skola.

Efter åtskilliga påstötningar hos myndigheterna fick man äntligen sin lärare,  Arthur Petersen, som med fru och fyra barn kom flyttande nerifrån Christchurch på Sydön. Arthur Petersen kom från en norsk familj.  Pappan var premiärminister i Norge men Arthur kunde inte hävda sig i de kretsar han förväntades röra sig inom. Han försökte sig istället på en karriär som officer i Brittiska armens främlingslegion. Det passade honom inte heller och efter några år var han tillbaka i Norge. När han i Oslo fick se barken HOVDING lämna hamnen och höra emigranterna sjunga "Hem kära hem" greps han så starkt av stämmningen att han beslöt att ta sin familj med och följa efter.  Familjen lämnade Norge 1872.  Efter en besvärlig tid i Christchurch kom de till lägret då Arthur blivit erbjuden tjänsten som skollärare.

  Huset de flyttade in i var lika enkelt som stugorna de övriga familjerna bodde i.  Två rum, ett sovrum och ett kombinerat kök-matrum-skolsal. Möblemanget bestod av grovhuggna bänkar både som sängar och som "matsalsmöbel". Inte vad familjen var van vid precis men det fanns ingen återvändo.  Liksom de första fruarna som anlände fick fru Petersen göra det bästa av situationen . Sonen Hans skrev i ett brev till en släkting:

 - Jag undrar vad mamma tänkte. Vi såg att hon grät när vi kom hit.

   

Nybyggarna var ju ovana att orientera sig i den täta skogen och gick någon vilse var det nästan omöjligt att hitta den förkomna.  Men i skogen fanns gratis, lättfångad mat i form av förvildad boskap från slätterna söderöver och där fanns skogsfågel så inte kunde väl männen avstå ifrån möjligheterna till både gratismat och lite nöje på samma gång. Med tiden blev de hemtama i skogen men i början tog den sin tribut av byborna. En som klarade sig med nöd och näppe var Norrmannen Johannes Hefty som en dag gav sig ut för att skjuta duvor. När han inte kommit tillbaks nästa dag sände man ut en räddningspatrull för att söka efter honom, dock utan resultat.  Efter tre dagars sökande betraktades Hefty som förlorad.  Två dagar senare dök han upp i ett övernattningsläger utefter vägen.  Kläderna hängde i trasor på kroppen, han var utsvulten och nästan vansinnig av sina skräckdygn ute i naturen men snart repade han sig efter äventyret och livet fortsatte som vanligt.

  Det hände att man inte behövde ge sig ut i skogen för att få kött på bordet.  Förvildade grisar drog sig ibland in mot lägret och kunde lätt fällas i skogsbrynet av vaksamma skyttar. En vild tjur bröt sej en dag igenom buskarna och rusade rakt in bland stugorna.  Just den dagen råkade Johannes Jespersson vara hemma  i byn fast det var mitt i veckan. Han fick tag i sin mynningsladdare och fällde veckans köttranson för en stor del av lägrets befolkning alldeles utanför sin dörr.

  De flesta av kolonisterna kunde ingen engelska och eftersom många dessutom var analfabeter behövde lägrets innevånare ofta hjälp med brevskrivning och, inte minst, korrespondens med myndigheterna.  Utstakningen av jordlotterna drog ut på tiden och de blivande farmarna blev alltmer otåliga.  Här blev skolläraren Petersen till ovärderlig hjälp.  Många var de brev han författade med eller utan hjälp av sin uppdragsgivare. Petersen hade fantasi och orden tröt aldrig. Som ersättning brukade han få ett paket med något ätbart.

  Långa tider fick arbetarna inte ut någon lön för sitt arbete och lägerinnevånarna kände sig helt bortglömda. Många av dem hade fortfarande inte betalat av sina skulder och hade dessutom jordlotten att betala på. En dag tog tålamodet slut och i Januari 1873 vandrade en delegation på sex män till huvudstaden för att försöka sätta fart på "maskineriet". Företaget lyckades och två månader senare fick de första, de som kom med ENGLAND, sina lotter färdigutstakade.

  Bara en smal stig gick upp till området, som låg c:a 10 km från lägret, och allt fick bäras dit på ryggen. Det tog naturligtvis tid och arbetet med de nya hemmen fick göras på de dagar männen var hemma från vägbygget. Först efter mer än ett och ett halvt år kunde de första nybyggarna flytta ut till sina egna marker.  Men det skulle dröja ytterligare ett halvår innan alla bodde på egen grund.

  Husen i den nya byn hade väggar av handsågade brädor och spåntak.  De kallades "slabs - hus" ett av många "svengelska" ord som kom till under den här tiden. Den svenska familjen Herlunds första hus byggdes till stor del av deras trettonåriga son, Nils, medan pappan var borta på vägbygget.  Pojken fällde träden och klöv stammarna själv och pappan hjälpte honom att resa stommen under helgerna. Nils´ systersons dotterson var just Andrew Medland vars familj var ett så stort stöd för oss under vår första tid på Nya Zeeland.

 

De första åren var alla sysselsatta med att röja undan skogen.  Under arbetsveckorna var mammor, barn och ungdomar ute i skogen hela dagarna. De allra minsta barnen passades av äldre syskon på behörigt avstånd från fallande träd.  Tioåriga pojkar gick med lätta yxor lös på mindre träd. Vid tolv var det dags att börja använda tung yxa.  Då var man karl.  Flickorna bar ris och de största träden sparades åt far att huggas när han kom hem.

  Buskar och träd fick ligga och torka på marken under de varma sommarmånaderna och i Februari och Mars brände man.  Alla innevånare fick då ägna sig, från tidig morgon till sen kväll, åt att passa branden så den hölls under kontroll.  Tyvärr lyckades man inte alltid utan en och annan byggnad strök med. Det var ett arbete i tjock illaluktande rök och alla gick för jämnan med röda, svidande ögon.

  I den näringsrika askan av brända träd och buskar växte grödan fint i början men eftersom vägarna fortfarande var så usla, ingen bro ännu fanns över Ruamahangafloden och männen fortfarande arbetade på "projektet", så kunde man inte komma in till stan och få avsättning för överskottet. Av ekonomiska skäl saknade man också nästan alltid olika varor så man praktiserade byteshandel familjerna emellan och hjälpte varandra när så behövdes. En vana från den första svåra tiden i lägret.

  En dag stod skollärarfamiljen helt utan mat i skafferiet så far i huset skickade ut äldste pojken Hans på vägen. Där skulle han stå och stoppa vem det vara må som kom förbi med något ätbart i packningen.  Det råkade bli Johann Döbelstein, en ungkarl som bodde längre upp i byn.  Han hade just varit i Masterton och provianterat och kom nu fullastad med mat gående vägen fram.  Jodå, han kunde nog avvara en del så han följde med Hans hem. Därhemma satte fru Petersen på pannan, bjöd in Johann på kaffe och bakade scones av hans mjöl.  Herr Petersen passade också på tillfället att få sig en pratstund.  Där satt de sen och fikade och hade trevligt och innan någon visste ordet av så var det dags för kvällsmat.  Nog ville väl Johann stanna på kvällsmat också?  Jovisst.

  Tiden gick och stämmningen steg.  Skolläraren pratade, sjöng och läste dikter allt medan mörkret sänkte sig över gården. Framåt natten berättade han självupplevda spökhistorier från sin barndom i Norge.  Inte kunde Johann gå hem så här sent heller?  Det blev till att stanna över natten och hur det nu kom sig så blev gästen kvar dag efter dag så länge maten och historierna räckte.  - Till slut fanns inte annat för Johann att göra än att ta sig en ny provianteringstur till Masterton, berättade Hans 50 år senare.

 

Ekonomin var ett ständigt problem.  Männens arbetsplats på vägen kom att ligga längre och längre bort. På lördagskvällen vandrade de hemåt trötta efter veckans slit, för att sen tillbringa söndagen med trädfällning eller jordbruksarbete, så långt det nu hade avancerat. De slets mellan å ena sidan kravet från myndigeterna att öppna mer land vilket ju också gagnade dem själva och å andra sidan att tjäna så mycket kontanter som möjligt på vägbygget för att kunna köpa alla de förnödenheter de inte kunde producera själva.  Hur orkade de? Och hur orkade kvinnorna som fick ta så gott som allt ansvar för barnens och gårdarnas skötsel?

  Fortfarande nästan tre år efter utflyttningen på ägorna var vägen till Mauriceville endast en slingrande stig utan broar över vattendragen. Alltjämt fick man bära allt man behövde på ryggen.  Sällan hade de vuxna tid att gå till Masterton för att handla.  Det blev därför oftast barnen som fick traska de 20 kilometerna till stan och sen kånka på tunga paket längs hala, leriga stigar, utefter branta bergskanter och genom den strida Ruamahangafloden.  Men nu bestämde de styrande nere i Wellington att det var dags att kosta på Mauricevilleborna en ordentlig väg.  "Projektet" krävde inte lika mycket folk längre så man anställde "arbetslösa" bybor.  Av någon anledning räckte anslaget man fått bara till en del av vägen och 16 gårdar stod ändå utan väg. Det var omöjligt att vänta längre så farmarna bildade frivilliga arbetslag och byggde själva den sista biten av vägen så gott deras ork och tid tillät. ( Den delen av vägen var fortfarande år 1988, bara en smal grusväg).

  Männens arbetsplatser hade nu kommit att ligga så långt ifrån Mauriceville att de inte kunde vandra hem mer än varannan eller var tredje vecka.  När de gick tillbaka till sina lägerplatser var de följaktligen fullastade med livsmedel. Stigarna de fick hålla till godo med avbröts ideligen av bäckar och floder där männen var tvungna att vada balancerande på sina tunga bördor, hela tiden riskerande att halka på stenar och dras med av strömmen.  Särskilt Ruamahangafloden tog flera  tidiga kolonister men även längre norrut "offrades" en del. Efter hand spände man rep över de värsta vadställena att hålla sig i när man tog sig över.

  En gång kom ett gäng arbetare på väg hem efter veckans värv, till vadstället över Makakahi. Floden var ovanligt hög men de resliga männen tog sig över en efter en.  Den siste var dock lite kortare så när han kom till strömmens mitt räckte vattnet över huvudet på honom. Han miste fotfästet och hängde där hjälplös i linan.  Tyvärr var inte repet tillräckligt starkt att hålla för två män så ingen kunde komma till undsättning. Men kamraterna ropade åt honom att hålla i sig ordentligt.  Sen kapade de repänden och vid snärten som åstadkoms när repet sträcktes medströms av mannens tyngd slungades han tillbaka in mot flodstranden och kunde kravla sig upp igen. Jag undrar hur han sen kom över floden.

 

Den första brevbäraren i Mauriceville var svensken Albert Gustav Fredrik Jägerhorn.  Han var adelsman och sonson till en överste som en gång i tiden hade slagits vid Bernadottes sida i Napoleonkrigen. Jägerhorn började som brevbärare redan under lägertiden och Petersen som var byns visdiktare nummer ett lät sig förstås inspireras av den beridna brevbäraren med det så träffande namnet.  Han skaldade:

 

 Från Masterton till Mauriceville

 Vår post man nu oss sänder

 Den kommer med en faslig fart

 Alltifrån fjärran länder

 En Jägare på hästen sin

 Förbi dig flyger som en vind

 Och blåser horn

 Too-rah, too-rah, too-ra-ah!

 

 Se hur hans väska buktar ut

 Av brev till mäktigt omfång

 Bland skogens träd ser Nordens folk

 Med stolthet på hans luftsprång

 När Jägerhorn i full galopp

 Vid lägret gör ett häftigt stopp

 Och blåser horn

 Too-rah, too-rah, too-ra-a-a-ah!

 

Intelligentian i byn bestod av Gundersen, Petersen, Döbelstein och Jägerhorn.  Alla var välutbildade, språkkunniga och behärskade engelskan väl. De var kulturellt intresserade och höll följaktligen ihop och sörjde  för byinnevånarnas andliga spis. Däremot hade de svårare att anpassa sig till de kärva förhållandena än sina mindre belästa men mer hårdhudade grannar.  De tre sistnämnda var också de enda som lämnade byn efter några år.

  Familjen Petersen blev som sagt inte så gammal i byn. Lönen var minst sagt mager. Det var inte särskilt lukrativt att vara lärare i en by där de flesta inte hade några pengar över till att betala barnens skolavgifter.  Barnen behövdes också som arbetskraft på gårdarna och när man vet hur stigarna i området var beskaffade så förstår man att skolgången blev rätt sporadisk för många av barnen.  Men kom inte barnen till skolan så kom magistern till barnen. Den glada läraren var alltid välkommen.  Nu gav förstås besöken oftast mer underhållning än undervisning.  Petersen var ju en obotlig "entertainer" och saknaden var stor när han efter några år lämnade trakten.

  Det blev Jägerhorn som övertog Petersens roll som tolk och "byskrivare" i besvärliga ärenden men en dag hade även han fått nog av nybyggarlivet och flyttade. Hans enda son gick i sina förfäders spår och blev soldat. I första världskriget blev han skadad och dog på ett sjukhus när han kommit hem till Nya Zeeland.  Det sägs att hans sista önskan var att få bli svept i en gammal "stridsärrad" flagga som hans farfarsfar hade burit i Napoleonkrigen.

 

Även om man slet hårt på vägarbeten och i skogen så hade man i alla fall lite ork till övers och ett behov av att bryta det enformiga livet då och då.  Husen var för små att träffas många på en gång i men på familjen Gundersens gård fanns slät plan mark.  I en vacker lund kantad av Mangapakihi floden byggde de festlystna tillsammans en dansbana som man brukade pryda med lyktor. Här samlades man sen för att dansa vals, hambo, polka och mazurka. På den tiden var alla ännu unga och pigga och dansen brukade pågå till soluppgången. I början fick musiken bestå av handklappning och stamp, stamp men snart nog hade Jens Larsen, som kunde göra vad som helst av ingenting, snickrat till en högst personlig fiol och så hade man i alla fall ett musikinstrument att tråda dansen till.

  Befolkningen höll fast vid sina skandinaviska namn. Variationen var inte så stor, så för att kunna skilja alla namnar åt fick de flesta med tiden ett tillnamn.  Man kunde träffa på Stor-Peter, Lill-Peter, Svart-Peter, Peter Slagskämpe, och Peter-Varje-Dag.  Peter-V-D fick sitt namn för att ingenting kunde hålla honom ifrån vägarbetet.  I regn, storm och kyla arbetade han varje dag även när alla andra tyckte att förhållandena var olidliga.

  Efter Petersens flytt stod byns nu över 80 barn utan skola igen.  Barnen var nog bara glada men föräldrarna fick återigen börja bearbeta skolmyndigheterna.  Först år 1877 byggdes en ny skola med ett stort klassrum.  Man fick en ny lärare, en skotte, vars söner gick i skolan och snart kunde mer danska än de övriga barnen kunde engelska. (I mer än 50 år var danskan det förhärskande språket i byn.) Det dröjde inte länge förrän även den nya skolan var för liten och tio år senare var det dags för en större byggnad med två klassrum och två lärare. Den skolan finns kvar än idag men några år innan vi var där lades undervisningen ned för gott i brist på barn. Nu används byggnaden till gemensam hobbylokal.

  Även om omständigheterna hittils hade tvingat Mauricevilleborna att arbeta på söndagarna var de långt ifrån avkristnade. Länge hade de talat om att försöka bygga en egen kyrka men inte förrän, på 1880-talet, fanns tillräckligt med resurser för att på allvar planera ett Guds Hus.  Ett vattendrivet sågverk sattes upp vid floden mitt i byn och där sågades träd ifrån den närmaste omgivningen upp till brädor som man med gemensamma krafter byggde sin lilla kyrka av.

  Den 24 Augusti 1884 stod den nya skapelsen, som rymde 150 personer, klar för invigning.  Tolv år hade då förflutit sedan de första Mauricevilleborna klivit iland på Nya Zeeland. Nu var skogen röjd på ägorna och de flesta familjerna hade byggt sig rymliga, trivsamma bostadshus istället för de första primitiva stugorna man smällt upp i en hast. Man hade fått körväg, skola och egen kyrka.  Nybyggarna hade blivit etablerade farmare.

Den första kyrkan som byggdes i Mauriceville

Den första kyrkan som byggdes i Mauriceville revs 1957.

88 Mauriceville

Men den gamla norska kyrkan i Mauriceville finns fortfarande kvar.

 

Åter till hemsidan

Åter till delöversikt